-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49926 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا ذوالقرنين پيامبر بوده و منظور از حركت ايشان به سمت شرق و غرب چيست؟
الف) در پيامبر بودن ذوالقرنين اختلاف است. بسياري از روايات رسيده از معصومين(ع) دلالت دارد بر اين كه او پيامبر نبود؛ بلكه بنده صالحي از بندگان خدا و حجت او بر مردم بوده است. از مجموع آيات قرآن كريم در مورد ذوالقرنين هم استفاده مي شود كه او صاحب مقاماتي بوده است. (ر.ك: تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 294). ب) هدف ذوالقرنين از لشكركشي، كشورگشايي نبوده است؛ بلكه هدف او دعوت به توحيد و مبارزه با شرك و دفاع از مظلومين بوده است. اين مطلب از آيات قرآن به روشني استفاده مي شود. در آيه 88 سوره «كهف» به نقل از ذوالقرنين آمده است: «و اما كساني كه ستم كرده اند آنها را مجازات خواهيم كرد و سپس به سوي پروردگارشان بازمي گردند و خدا آنان را مجازات شديدي خواهد نمود؛ اما كسي كه ايمان بياورد و عمل صالح انجام دهد پاداش نيكو خواهد ديد». در آيات 92 تا 98 همين سوره ذوالقرنين در جواب مردي كه از قوم يأجوج و مأجوج به ستوه آمده بودند و مي گويند ما هزينه اي براي تو قرار دهيم كه ميان ما و آنها سدّي ايجاد كني، مي گويد: «آنچه را خدا در اختيار من گذاشته، بهتر است [از آنچه شما پيشنهاد مي كنيد ]مرا با نيرويي ياري كنيد تا ميان شما و آنها سد محكمي ايجاد كنم». از اين آيات بي اعتنايي ذوالقرنين به ماديات و تكيه او به قدرت الهي استفاده مي شود. ج) در اين كه ذوالقرنين از نظر تاريخي چه كسي بوده است و بر كدام يك از مردان معروف تاريخ منطبق مي شود، ديدگاه هاي مختلفي وجود دارد: 1- برخي معتقدند او كسي جز اسكندر مقدوني نيست؛ 2- جمعي معتقدند يكي از پادشاهان يمن بوده است؛ 3- جديدترين ديدگاه اين است كه همان كورش كبير پادشاه هخامنشي است. در تفسير «نمونه» همين نظريه تأييد شده است. (تفسير نمونه، جلد 12، ص 542) مرحوم علامه طباطبائي در تفسير «الميزان» اين ديدگاه را از ساير نظريات منطبق تر بر آيات مي داند. در اين باره نظر قطعي نداده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.